RIOT, HUB, Direct oraz Gear Drive, to nic innego jak mechanizm przeniesienia napędu znajdujący się w deskorolce elektrycznej. Wybór napędu dla deski elektrycznej zależy przede wszystkim od indywidualnych preferencji użytkownika oraz od zastosowania. Poniżej znajduje się krótkie zestawienie napędów stosowanych w deskorolkach elektrycznych.
RIOT – napęd paskowy #
Ten typ napędu jest najbardziej popularny ze względu na jego uniwersalność która pozwala na dobranie dowolnych kół oraz adaptera, tak żeby dostosować specyfikę tego napędu do własnych upodobań
Zalety:
- możliwość montażu dowolnych kół
- Większa moc oraz siła hamowania w stosunku do napędu typu HUB
- Możliwość zmiany charakterystyki jazdy przez zmiany wartości przełożenia, stosując odpowiedni adapter można zwiększyć prędkość maksymalną lub moc
Wady:
- podatność na uszkodzenie paska, np przez dostanie się kamienia do układu przeniesienia napędu
- Większy hałas podczas jazdy
- Duże opory toczenia
- Mniejszy zasięg w stosunku do napędu typu HUB
- W zależności od produktu, tego typu napęd może być narażony na uszkodzenia mechaniczne podczas np. zjeżdżania z krawężników
- Co pewien czas jest wymagana regulacja naciągu paska
HUB – napęd w piaście #
Ten napęd sprawi że poczujesz się jak na klasycznym longbordzie, ze względu na znikome opory toczenia, nawet po rozładowaniu baterii będziesz mógł użyć go jak klasycznej deski żeby dostać się do celu.
Zalety:
- Bardzo niskie opory toczenia
- Bardzo cicha praca
- Duża efektywność, większy zasięg w stosunku do innych napędów
- Wysoka bezawaryjność
- Ze względu na konstrukcje, napęd HUB jest bardzo dyskretny i w produktach takich jak X1 MAX powoduje że longboard nie wygląda na urządzenie elektryczne
Wady:
- Niski poziom tłumienia nierówności ze względu na umieszczenie silnika w kołach
- Ograniczone możliwości montażu innych rodzaju kół
- Skomplikowana wymiana łożysk
- Mniejsza skuteczność hamowania oraz przyspieszania w porównaniu do innych napędów
- Szybsze zużywanie poliuretanowych okładzin na silnikach w stosunku do pełnych kół stosowanych w innych napędach
Napęd typu Gear-drive – napęd z przekładnią mechaniczną #
Ten napęd świetnie sprawdzi się w terenie. Mechaniczna przekładnia zamknięta w szczelnej obudowie sprawi że już nic Cię nie zaskoczy. Wykorzystana stal chromowo-molibdenowa w przekładni mechanicznej Exway, sprawia że charakteryzuje się on bezbłędną pracą nawet po wielu tysiącach przejechanych kilometrów.
Zalety:
- wysoka niezawodność i odporność na uszkodzenia mechaniczne
- Bezobsługowość, wystarczy wymienić olej w przekładni co 2 000 km
- Mniejszy hałas w stosunku do napędu typu RIOT
- Odporność na błoto, kamienie oraz wodę ze względu na hermetyczną obudowę wypełnioną olejem
- Bardzo duża odporność na wysokie obciążenia podczas przyspieszania i hamowania
- Większe bezpieczeństwo, ze względu na zastosowanie mechanicznej przekładni oraz brak paska napedowego, nie ma możliwości jego zerwania czy przeskakiwania podczas ostrego hamowania.
Wady:
- Duży rozmiar przekładni uniemożliwiający montaż małych kół
- Znacznie większa waga napędu w stosunku do innych rozwiązań
- Wysoka cena
Direct – napęd bezpośredni #
Podobny do układu napędowego typu HUB, ten napęd charakteryzują niskie opory toczenia a co za tym idzie duża efektywność tak jak w napędzie typu HUB. W przeciwieństwie jednak do napędu typu HUB napęd znajduje sie po wewnętrznej stronie koła zamiast bezpośrednio w piaście, daje to możliwość stosowania pełnych kół które w znacznym stopniu poprawiają tłumienie nierówności. Tego typu napęd jest jednak bardzo podatny na uszkodzenia mechaniczne.
Zalety:
- Niskie opory toczenia
- Cicha praca
- Duża efektywność
- Wysoka bezawaryjność
Wady:
- Mniejsze możliwości instalacji małych kół w stosunku do napędu typu RIOT
- Mniejsza skuteczność hamowania oraz przyspieszania w porównaniu do napędu typu RIOT
- Duże ryzyko uszkodzenia. Ze względu na instalacje kół bezpośrednio do silnika sprawia to że znajduje się on praktycznie przy ziemi, niewiele wyżej niż koła, taka konstrukcja bardzo podnosi ryzyko uszkodzenia silnika podczas normalnej jazdy.
Jaki napęd jest najlepszy? #
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od zastosowania i wymagań. Każdy napęd ma swoje wady i zalety i nie ma tutaj rozwiązania idealnego. Jeśli nie jesteś przekonany co sprawdzi się najlepiej, napisz do nas na [email protected], postaramy się coś dla Ciebie wybrać. Pamiętaj że zawsze możesz zdecydować się na przetestowanie pojazdu z dowolnym napędem i samodzielnie ocenić co jest najlepsze dla Ciebie.